Hoe schrijf je de perfecte titel voor je scriptie?

Je hebt jouw onderzoek uitgevoerd en de resultaten op papier gezet. Je hebt de bronvermeldingen gecontroleerd, alles lijkt in orde. Maar dan nog een titel. De titel is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je scriptie. Een pakkende titel zorgt ervoor dat de lezer direct gegrepen wordt en verder wil lezen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe schrijf je de perfecte titel voor je scriptie?

  1. Maak eerst een lijst van belangrijke woorden voor je scriptie.
  2. Maak duidelijk over welk vakgebied je scriptie gaat.
  3. Maak je titel onderscheidend van andere onderzoeken in het veld.
  4. Houd de titel van je scriptie kort en simpel.

Belangrijke woorden voor je scriptie

Na het uitvoeren van je onderzoek, weet jij als geen ander waar het over gaat. Jouw scriptieonderzoek behandelt een bepaalde case binnen een vakgebied, maar dat weet de lezer (nog) niet. De eerste stap voor de perfecte titel voor je scriptie is daarom het maken van een woordenlijst. In deze lijst noteer je de woorden die belangrijk zijn voor je scriptie. Zodra je deze woordenlijst op papier hebt staan, weet je namelijk welke keywords echt belangrijk zijn. De belangrijkste woorden gebruik je vervolgens voor het schrijven van je titel.

Maak duidelijk over welk vakgebied je scriptie gaat

De titel van je scriptie moet de aandacht van de lezer trekken, maar ook duidelijk zijn. Een aandachtstrekkende titel die verder geen inhoud heeft, maakt de kans kleiner dat jouw scriptie ook echt gelezen wordt. Maak in de titel direct duidelijk over welk vakgebied je scriptie gaat. Dat kan subtiel, als de lezer maar een idee heeft van wat er verder gaat komen. Uiteindelijk lees je zelf ook alleen wat relevant is voor jou.

Titel scriptie

Maak je titel onderscheidend

De perfecte titel voor je scriptie is een titel die onderscheidend is. Wat draagt jouw onderzoek bij aan het onderzoeksveld en op welke manier help jij de wetenschap een beetje verder? Of je nu kwalitatief of kwantitatief onderzoek hebt gedaan of een meta-analyse hebt uitgevoerd, geef in je titel aan wat jouw onderzoek anders maakt dan andere. Let op: onderscheidend betekent niet dat je alleen maar gaat voor de aandacht van de lezer. Zoals hierboven al staat beschreven: inhoud is belangrijk.

Houd de titel van je scriptie kort en simpel

De verleiding is groot met bovenstaande tips om je titel lang te maken. Immers, je wilt onderscheidend zijn, de belangrijke woorden in je scriptie verwerken en ook nog vertellen over welke branche je onderzoek gaat. Maar juist dat is een grote valkuil. Verwerk niet teveel informatie in de titel. Houd het kort. Als je bij stap 1 een lijst met belangrijke woorden hebt gemaakt, zie je ook welke woorden het best de lading dekken. Ga voor kenmerkende woorden voor jouw vakgebied. Heb je bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar een taalfenomeen? Kies dan bijvoorbeeld voor ‘Taalkundige analyse’, aangevuld met een subtitel.

Subtitel of niet?

De meningen zijn verdeeld over het al dan niet gebruiken van een subtitel voor je scriptie. Maar in de praktijk blijkt dat subtitels heel goed werken. De hoofdtitel kun je gebruiken om de aandacht te trekken, de subtitel geeft vervolgens iets meer uitleg, zodat de lezer weet wat er gaat komen. Let op: ook voor de subtitel geldt dat deze niet te lang moet zijn.