Het markeren van belangrijke passages in een artikel is zo oud als de weg naar Rome. Maar onderzoekers van de Association for Psychological Science hebben aangetoond dat deze leermethode helemaal niet effectief is. Markeren van tekst bemoeilijkt het leggen van verbanden, waardoor je informatie minder goed onthoudt. Natuurlijk is het onderstrepen van enkele passages of woorden prima, maar maak het niet te gek.
‘Gewoon een artikel een paar keer lezen en je beheerst de stof’. Onjuist! Psycholoog Mark McDaniel legt uit waarom herlezen niet werkt: ‘Als je de eerste keer iets leest, haal je daar veel informatie uit. Maar zodra je aan een tweede lezing begint, lees je met een gevoel van 'ik weet dit, ik weet dit.’ Herlezen voorkomt diepere verwerking van de stof, waardoor je er per saldo weinig mee opschiet. Na de eerste lezing van een artikel, is het verstandiger actief aan de slag te gaan met de informatie.
Veel studenten lezen een artikel en mogelijke vragen die ze bij dat lezen hebben schuiven ze naar de achtergrond. Dat komt later wel. Maar als je alle vragen die je hebt bij een artikel direct beantwoordt of opzoekt in de tekst, verwerk je de stof vele malen beter. Als jij vragen hebt over een artikel, dan hebben anderen dat waarschijnlijk ook. En als dat het geval is, is de kans weer groter dat je dergelijke vragen terugkrijgt op het tentamen.
De kans is groot dat je tijdens colleges of tijdens het lezen van de stof aantekeningen maakt. Dan komt het tentamen in de buurt en pak je jouw notities erbij. Waarschijnlijk begrijp je er niet al teveel van, maar ga je de notities gewoon doorlezen. Dit kan efficiënter. Leg verbanden tussen jouw notities en de stof. Bedenk wat informatie met elkaar te maken heeft en structureer. Hierdoor onthoud je de informatie veel beter.
Je examen is morgen, je bent nog niet begonnen, help! De hele nacht studeren lijkt de enige optie. Maar wist je dat dit de minst efficiënte manier is van informatieverwerking? Je bent te laat begonnen en je neemt de informatie waarschijnlijk niet meer op. Juist het inbouwen van rust helpt bij het verwerken van de informatie. Elke dag een uurtje aan de studie werkt beter dan tien uur achter elkaar. Probeer hier rekening mee te houden in de aanloop naar je tentamen.